Natur koncept for Lynæs Søpark
Visionen er, at der gennem et nøje planlagt design, tages hensyn til og arbejdes med største respekt for den fredede natur, der findes på grunden, samt at der skabes en balance mellem bebyggelse og natur.
Planen for design og udvikling af landskabet i det kommende Lynæs Søpark er primært udarbejdet af rådgivende ingeniører og arkitekter.
Der er gennem det seneste år blevet arbejdet særdeles intenst på at skabe det optimale grundlag. De følgende punkter er blot nogle af alle de forskellige forhold, som er blevet drøftet og bearbejdet til konkrete forslag
Lynæs Søpark Sø
Den lille sø er en paragraf §3 sø, hvilken betyder søen er totalt fredet. Der er et 9 meter bælte rundt om søen, som efterlades som ren vild natur. Situationsplanen er udarbejdet på grundlag af en landinspektør-opmåling.
Dronefoto af matriklen over søen og Konvalvej
Fauna Render
Der skabes såkaldte fauna render eller korridorer, hvor de fredede padder, tudser, salamandere etc. får direkte adgang til den fredede natur, der ligger bag bebyggelsen.
En ”fauna-rende” er en dyb og bred afvandingsrende med småsten i bunden, åbne gavle med ”ramper” i hver ende og dækket af en kraftig rist, så bilerne kan køre hen over. Det er en form for tunnel, der gør at smådyrerne ikke skal over vejene.
Er man interesseret i at læse mere om fauna render / korridorer kan man gøre dette via linket her – Konsekvenanalyse – Analysen er udarbejdet af Constructa.
Retablering af natur / Genplantning af træer
Den natur som påvirkes af byggeriet genetableres – som vild – dvs. så mange træer, buske etc. som findes på grunden nu, graves op og plantes igen enten samme sted eller på andre steder på grunden.
Foto fra Konvalvej
af naturen på
matriklen
Siverender og lign
De tekniske installationer, der etableres så som regnvandsopsamling, sivebede etc.(regnvand fra tage løber ikke urenset i søen) kommer til at blive beplantet med lokale planter og vil ikke som sådan synes i landskabet – dermed også være tilgængelige for fugle og andre smådyr.
Veje, Stier og Parkering
Alle veje og stier omkring husene er grus og ikke asfalt. Parkering laves ligeledes med vandgennemtrængelige sten, hvor der også gror græs og andre planter, så parkering ligeledes er så integreret som muligt i naturen.
Fælleshus Taghave
Der etableres taghave på fælleshuset og ikke en stor terrasse foran huset for på den måde at lade endnu mere natur være vild og fri.
Terrasser
Der findes ingen haver, men kun små terrasser foran og bagved samtlige huse.
Spredningskorridorer
I Lynæs Søpark har vi arbejdet meget med at sikre at der findes områder, der er forbeholdt de vilde dyr der måtte leve i, på og omkring søen. I søen er der bla. en fredet salemanderart, der findes tudser og andre mindre dyr, som via spredningskorridorerne i bebyggelsen kan vandre ud i det omkringliggende landskab mere eller mindre uhindret.
I nogle af sprednings korridorerne findes der visse steder siverender og regnbede specielt mellem blokkene – de vil også komme til at fungere som en del af spredningskorridorerne. Siverender og regnbede beplantes og der skabes med natur sten diverse stenklynger, som også vil kunne fungere som habitater for specielt frøer, tudser, insekter etc.
Naturstier
Der vil findes flere natur eller trampestier i området. Nogle af disse stier laves med makadam, hvor græs vokser hen over, så stien naturligt falder ind i landskabet og samtidig kan mindre dyr færdes på dem uden problemer.
Kort sagt, så tages der i Lynæs Søpark projektet så vidt muligt alle de forhold der kan tages for at respektere og understøtte den videre udvikling af naturen – den vilde, samt det man kan kalde den ny natur – den natur, som bearbejdes, men som altså langsomt også vil blive vild natur – igen. Lynæs Søpark vil blive et eksempel på hvordan mennesker kan leve direkte i og i harmoni med naturen.
Sammenligningsrapportaf natur og terræn
I Lynæs Søpark har vi fået udarbejdet en rapport, der sammenligner lokalplanen og det Lynæs Søpark vi ønsker at skabe. Rapporten har fokus på at kigge på konsekvenser ved lokalplanen kontra det Lynæs Søpark vi ønsker at forbedre. Rapporten er udarbejdet af Constructa - Rådgivende Ingeniører og Arkitekter